Bijgewerkt op 2022 juli
Neem contact met ons op door hier te klikken, of door ons te bellen. Open de chat en stuur ons het woord 'telefoonnummer' om ons telefoonnummer te achterhalen.
Lees deze algemene voorwaarden voordat u gebruik maakt van de website van Opodo (Website) en een
reservering plaatst. Wanneer u een aankoop doet op de website gaat u akkoord met deze algemene
voorwaarden.
Alle correspondentie met betrekking tot de klantenservice of uw reservering kunt u richten aan Vacaciones Edreams SL, adres voor correspondentiedoeleinden, Carrer de Bailén, 67-69, 08009 Barcelona, Spanje. Of stuur ons een e-mail door hier te klikken >
1.1 Deze website is beschikbaar voor alle gebruikers (hierna “Gebruiker” of “u” genoemd), overeenkomstig deze algemene voorwaarden. Wanneer u een aankoop doet via deze website of op een andere manier van deze website gebruik maakt, erkent u dat u deze algemene voorwaarden accepteert.
1.2 Dit platform wordt geëxploiteerd door Opodo Limited, in Engeland en Wales met bedrijfsnummer 4051797 met het hoofdadres op 26-28 Hammersmith Grove, London W6 7BA, Verenigd Koninkrijk; met btw-nummer GB-766445988 en telefoonnummer 0333 300 0291; (hierna “Opodo”, “wij”, “ons” of “onze” genoemd). Opodo is een door IATA geaccrediteerd bureau. Ondanks het bovenstaande, kan Opodo in sommige gevallen gebruik maken van de diensten die worden geleverd door de verbonden onderneming, Vacaciones eDreams, SL, met geregistreerd adres op Calle de Manzanares 4, planta 1, oficina 108 28005 Madrid, Spanje. Btw-nummer B-61965778. Deze onderneming kan namens Opodo dienst doen als incassobureau.
Onze dochteronderneming in de Verenigde Staten is eDreams LLC.
Als u een consument bent en de boeking betaalt met een creditcard of betaalpas die is uitgegeven door een financiële instelling gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, valt uw contract voor onze diensten (zoals beschreven in paragraaf 2.4) onder de Opodo dochteronderneming eDreams (Gibraltar) Limited, opgericht in Gibraltar met ondernemingsnummer 121458.
Onze vergelijkings- en boekingsservice 'Vluchten' en 'Treinen' worden verzorgd door Vacaciones eDreams (informatie zoals hierboven). Onze losse vergelijkingsservice "Hotel" wordt verzorgd door Engrande S.L (ID-belastingnummer B62064845), een bedrijf dat is opgericht onder Spaans recht en behoort tot de eDreams ODIGEO groep, met zijn geregistreerde adres aan Calle Conde de Peñalver, 5, - 1º Ext. Izq., 28006, Madrid, Spanje. Onze 'Dynamic Packages' (bijvoorbeeld Vlucht + Hotel) worden verzorgd door Vacaciones eDreams. Meer informatie over Dynamic Packages en de bijbehorende speciale voorwaarden en verplichtingen vind je hieronder. Onze vergelijkings- en boekingsservice 'Treinen' wordt verzorgd door Vacaciones eDreams (informatie zoals hierboven). Voor meer informatie over en de speciale voorwaarden met betrekking tot jouw specifieke reisovereenkomst raadpleeg je het relevante gedeelte in deze algemene voorwaarden. Je mag je rechten of verplichtingen uit hoofde van deze Voorwaarden niet overdragen zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming. We kunnen al onze rechten of verplichtingen onder deze voorwaarden overdragen zonder je voorafgaande toestemming, en in het bijzonder kunnen we al onze rechten of verplichtingen overdragen aan onze dochterondernemingen om onze diensten te kunnen leveren.
1.3 De gebruiker verklaart hierbij dat hij/zij volwassen (minstens 18 jaar oud) is en de vereiste wettelijke capaciteit heeft om gebonden te zijn aan deze overeenkomst en gebruik te maken van deze website in overeenstemming met deze algemene voorwaarden. Opodo waarschuwt de gebruiker nadrukkelijk dat hij/zij een contract aangaat met (bijbehorende) betalingsverplichtingen wanneer hij/zij de website gebruikt om een reservering te plaatsen. De gebruiker verklaart bovendien dat alle informatie die hij/zij levert om toegang te nemen tot deze website en deze te gebruiken, waar, volledig en accuraat is. De gebruiker gaat er ook mee akkoord om deze informatie geactualiseerd te houden.
1.4 Deze website is enkel en exclusief bestemd voor het persoonlijke gebruik van de gebruiker. Het mag niet worden gewijzigd, gereproduceerd, gedupliceerd, gekopieerd, gedistribueerd, verkocht, doorverkocht of voor commerciële of niet-commerciële doeleinden worden gebruikt, behalve voor het afdrukken van uw vluchtschema voor persoonlijk gebruik of het doorsturen van uw vluchtschema naar een bonafide reisbureau.
1.5 De gebruiker gaat ermee akkoord deze website niet te gebruiken voor illegale of verboden doeleinden. De gebruiker accepteert in het bijzonder dat hij/zij deze website enkel voor zichzelf zal gebruiken en dat de producten en/of diensten die via deze website worden gekocht enkel voor zijn/haar eigen consumptie zijn bedoeld, of zijn bedoeld voor gebruik of consumptie door de persoon/personen in wiens naam de gebruiker wettelijk bevoegd is om op te treden. De gebruiker mag de diensten en/of producten die via deze website zijn gekocht niet doorverkopen aan derden.
1.6 Opodo behoudt zich het recht voor de toegang tot de website te allen tijde te weigeren zonder voorafgaande kennisgeving.
1.7 Alle correspondentie met betrekking tot klantenservice of uw reservering dient te worden verzonden naar Opodo, 26-28 Hammersmith Grove, Londen W6 7BA. U kunt ook telefonisch contact met ons opnemen via 0333 300 0291 (lokaal tarief is van toepassing).
2.1 Een “reservering” is een order voor producten en/of diensten die u maakt via onze website en die door ons is bevestigd. Wanneer u een reservering plaatst via deze website is het contract afgesloten tussen u en de reisaanbieder(s). Opodo is derhalve geen partij in de contractuele relatie met betrekking tot de producten en/of diensten waarvoor u een order plaatst via onze website, tenzij hier expliciet anders wordt aangegeven. Eventuele vragen en/of klachten met betrekking tot het product en/of de dienst moeten worden gericht aan de reisaanbieder.
Zie de relevante sectie/bijlage hieronder voor meer informatie over jouw specifieke reiscontract.
2.2 De term 'Reisleverancier' omvat naar gelang onder meer luchtvaartmaatschappijen, touroperators, aanbieders van pakketreizen, hotels, hotelketens en hotelaggregators of andere accommodatieaanbieders, verzekeringsaanbieders, spoor- en autoverhuurbedrijven.
2.3 Opodo voert de reservering namens u uit en uw contract is onderworpen aan de algemene voorwaarden van de reisaanbieder. Deze voorwaarden kunnen aansprakelijkheid jegens u beperken of uitsluiten (vaak in overeenstemming met verschillende, geldende internationale overeenkomsten). Als u de algemene voorwaarden van de relevante reisaanbieder wilt raadplegen, dan verwijzen we u naar de Vervoersvoorwaardenpagina van onze website. De algemene voorwaarden van de reisaanbieder zijn hier te vinden via een koppeling. In gevallen waar het niet mogelijk is om de voorwaarden van de reisaanbieder door middel van een koppeling te openen, zullen we op uw verzoek de contactinformatie van de reisaanbieder aan u doorgeven zodat u zelf contact met hen kunt opnemen. Zorg ervoor dat u de geldende algemene voorwaarden van de reisaanbieder raadpleegt voor informatie met betrekking tot annuleringskosten en andere belangrijke algemene voorwaarden.
2.4 Door deze Website te gebruiken om producten en/of diensten te boeken, machtig je ons om op te treden als jouw vertegenwoordiger tijdens het proces van vergelijking tussen Reisleveranciers en het boeken van producten en/of diensten van de geselecteerde Reisleverancier en om de betaling voor dergelijke producten of diensten uit jouw naam en namens jou te verrichten, zoals vereist. Je contract voor deze tussendienst zal tussen jou en onze relevante dochteronderneming (beschreven in paragraaf 1) zijn en verschilt van je contract met de Reisleverancier (waarnaar wordt verwezen in paragraaf 2.1). Daarom kunnen we servicekosten in rekening brengen, afhankelijk van het product dat je boekt. Je wordt van eventuele bijkomende kosten op de hoogte gebracht voordat je je boeking bevestigt. Wanneer je ons de gegevens van je creditcard of betaalkaart verstrekt om je boeking te maken, machtig je ons om deze gegevens te gebruiken om de boeking namens jou te maken. Als je op deze manier betaalt, ontvang je een bevestigd ticket dat is uitgegeven door de Reisleverancier.
2.5 De prijzen van uw order worden bevestigd bij de laatste stap van het reserveringsproces op het punt waar u klikt op “Nu kopen”, “Reservering plaatsen”, of iets dergelijks, afhankelijk van het product dat u aanschaft. De prijzen worden getoond met de wisselkoers die dagelijks wordt berekend. De prijzen kunnen daarom van dag tot dag variëren afhankelijk van wat de wisselkoers doet. De belastingen fluctueren op dagelijkse basis met de wisselkoers. Wanneer een order wordt geplaatst, wordt de wisselkoers op dat moment vastgelegd en toegepast op eventuele wijzigingen of annuleringen van dat product binnen de reservering. De wisselkoersen worden door Opodo vastgesteld.
In zeldzame gevallen kan er sprake zijn van een fout in de prijs. Duidelijke prijsfouten zijn niet bindend. Een voor de hand liggende prijsfout is een fout met een duidelijke en merkbare fout, waarbij het duidelijk is dat geen redelijk persoon de prijs als normaal zou beschouwen. In deze omstandigheden behouden we ons het recht voor om de boeking te annuleren zonder boete en het bedrag terug te betalen. We kunnen je de mogelijkheid bieden om de boeking tegen de juiste prijs te houden en het prijsverschil te betalen.
2.6 Nadat u uw reservering bevestigt, ontvangt u een bevestigingsmail met een reserveringsnummer. Dit is het moment waarop uw contract met betrekking tot de bestelde diensten en producten wordt aangemaakt. Deze bevestigingsmail geeft u alle informatie over het vluchtschema van uw reservering. Daarna controleren we of uw reservering correct is ingevoerd in het reserveringssysteem van de luchtvaartmaatschappij en dat uw betaling correct kan worden verwerkt. Onze verplichting om het ticket uit te geven is afhankelijk van het ontvangst van uw betaling in onbezwaarde middelen.
2.7 We behouden ons het recht voor om uw reservering te annuleren in het geval dat we redelijkerwijs kunnen geloven dat deze frauduleus is. Als dit gebeurt, dan proberen we contact met u op te nemen via het e-mailadres dat u tijdens het reserveringsproces hebt opgegeven of via uw bank. Als we geen contact kunnen opnemen met u of met uw bank, dan mogen we uw reservering zonder enige aansprakelijkheid annuleren.
2.8 Het elektronische document waarmee uw contract is geformaliseerd, wordt opgeslagen in de registers van Opodo en kan op verzoek te allen tijde aan u worden verschaft.
2.9 Met betrekking tot “speciale verzoeken” voor een bepaald product (bijv. maaltijden, voorzieningen voor gehandicapten, kinderstoeltjes enz.), moet u er rekening mee houden dat Opodo de goedkeuring van dergelijke verzoeken niet garandeert maar uw verzoeken zal overdragen aan de reisaanbieder/het hotel. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te bevestigen bij de reisaanbieder/het hotel of uw verzoek kan worden ingewilligd.
2.10 Opodo heeft een lijst samengesteld van alle informatie die u nodig zult hebben om uw reis te plannen (vervoersvoorwaarden, bagagebeleid, enz.). Deze informatie is afkomstig van de luchtvaartmaatschappijen waarbij het meest wordt gereserveerd vanaf onze website. Wees u ervan bewust dat deze informatie rechtstreeks door de luchtvaartmaatschappijen wordt beheerd en dat het belangrijk is dat u uzelf vertrouwd maakt met deze beleidslijnen terwijl u uw reis plant. Als de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt niet genoteerd staat, raadpleeg de voorwaarden dan rechtstreeks vanaf de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij.
3.1.1 Uw mogelijkheid om een gereserveerd reisproduct of gereserveerde reisdienst te annuleren of te wijzigen, evenals de manier om dit te doen, is afhankelijk van de tariefregels van de specifieke luchtvaartmaatschappij of de andere algemene voorwaarden van uw reisaanbieder. Het is daarom misschien onmogelijk om de gereserveerde producten en/of diensten te annuleren of aan te passen of u zult moeten voldoen aan specifieke eisen. Als u een wijziging aanbrengt aan uw reservering (annulering en/of wijziging), dan heeft Opodo het recht om u servicekosten van tot ZESTIG EURO (€ 60) in rekening te brengen om de gemaakte administratiekosten van Opodo te dekken. Vluchten met het label “Gratis omboeken” zijn vrijgesteld van deze kosten. Deze kosten bevatten niet de bedragen die rechtstreeks door de reisaanbieder of het hotel in rekening worden gebracht, waaronder eventuele verschillen in tarief/kamerprijs/huurprijs. Houd in gedachten dat als u een wijziging aanbrengt aan uw reservering, de huidige tarieven op de website niet relevant zijn voor de kosten die worden gemaakt voor het maken van uw wijziging.
3.1.2 Voor vluchtreserveringen, die zijn samengesteld uit vluchtschema's die uit verschillende routes bestaan met meer dan één tariefbasis, kunnen meer dan één set van tariefregels gelden. In dit geval tellen de meest strenge tariefregels. U moet alle tariefregels lezen die van toepassing zijn op uw reservering. Als het maken van annuleringen en wijzigingen is toegestaan, neem dan telefonisch contact op met Opodo om de wijziging door te voeren. Merk op, sommige vluchten zijn inclusief gratis annulering, inclusief alle servicetoeslagen tot middernacht op de dag van aankoop en zijn alleen beschikbaar tijdens de openingstijden van de klantenservice. Merk ook op dat als u niet komt opdagen voor een vlucht, “no-show”, dit ertoe kan leiden dat uw volledige ticket wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij en daardoor misschien niet restitueerbaar is. Wijzigingen en annuleringen kunnen niet via e-mail worden gemaakt. U kunt contact opnemen met de Opodo-klantenservice via 0333 300 0291 (lokaal tarief is van toepassing).
3.1.3 Bij hotelreserveringen zijn de specifieke voorwaarden voor annuleringen en wijzigingen van het hotel online beschikbaar tijdens het reserveringsproces. U vindt ze ook in uw bevestigingsmail. Als u een wijziging aan uw reservering maakt, dan is het uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren dat deze niet in strijd is met andere producten of diensten die u hebt gekocht.
3.1.4 Bij autoverhuur zijn de specifieke voorwaarden voor annuleringen en wijzigingen van het autoverhuurbedrijf beschikbaar tijdens het reserveringsproces en voor de meeste reserveringen, via een koppeling in uw bevestigingsmail. Als u uw reservering niet annuleert vóór de ophaaltijd en de auto niet ophaalt op de ophaaldatum of als u niet voldoet aan de voorwaarden voor het ophalen (raadpleeg de algemene voorwaarden van de autoaanbieder), dan heeft Opodo namens de autoaanbieder het recht om een “no-show”-heffing in rekening te brengen van 100% van de totale waarde van de autoverhuurreservering.
3.2.1 De totale prijs van uw reservering wordt getoond wanneer u alle specifieke producten die u wilt kopen, hebt geselecteerd. Deze volledige prijs omvat de prijs van alle geselecteerde producten en de servicekosten van Opodo. De servicekosten van Opodo zijn onafhankelijk van de prijs van de producten en in ieder geval niet-restitueerbaar omdat zij in rekening worden gebracht voor het verlenen van de dienst die Opodo heeft verleend, namelijk het zoeken, vergelijken en helpen bij het reserveringsproces. Belastingen fluctueren in overeenstemming met de wisselkoersen.
3.2.2 Het bedrag van de servicekosten is afhankelijk van de aangeschafte producten. Opodo kan ook extra servicekosten in rekening brengen als u telefonisch reserveert of wijzigingen of terugbetalingen aanvraagt. Als u een creditcard zonder voldoende saldo gebruikt of een creditcard gebruikt die door de bank wordt afgewezen om een andere reden die door u is veroorzaakt, dan brengt Opodo een servicetoeslag van tot ZESTIG EURO (€ 60) in rekening en geeft Opodo u instructies om de betaling van uw reservering in orde te maken. De servicekosten worden opgeteld bij de uiteindelijke prijs. U ontvangt uw producten pas wanneer u de volledige betaling hebt uitgevoerd. Bovendien wijzen wij u erop dat het mogelijk is dat, vanwege de aard van reisproducten, er prijswijzigingen optreden tussen het plaatsen van uw reservering en de daadwerkelijke betaling. U neemt de kosten van de geselecteerde producten voor rekening op het moment dat u de daadwerkelijke betaling uitvoert.
3.2.3 Als u met een creditcard betaalt, dan kan de betaling voor uw vluchten rechtstreeks door de luchtvaartmaatschappij worden opgenomen. Als zich problemen voordoen bij uw betaling, dan nemen wij binnen 48 uur na plaatsing van uw reservering contact met u op (of binnen 24 uur als u binnen 48 uur reist). Opodo is niet aansprakelijk voor een latere prijsverhoging als gevolg van een betalingsfout. Iedere prijsverhoging moet door u worden betaald voordat de reservering kan worden bevestigd. Merk op dat de betaling aan de luchtvaartmaatschappij en de betaling aan Opodo voor eventuele andere producten of heffingen van Opodo als afzonderlijke transacties op uw creditcardafschrift kunnen verschijnen.
3.2.4 Zoals aangegeven op de website kunt u bij ons met alle grote debetkaarten en creditcards betalen. Betaalmethoden die niet op de website zijn aangegeven worden niet geaccepteerd en wij accepteren geen verantwoordelijkheid voor contant geld of cheques die met de post zijn verstuurd. Bij het reserveren is het nodig om alle producten volledig te betalen, behalve bij reserveringen bij hotels of autoverhuurbedrijven waar u mag betalen bij aankomst. Hier kan een aanbetalingsoptie beschikbaar zijn.
3.2.5 Om meer veiligheid te kunnen bieden, wordt u elke keer wanneer u een aankoop bij Opodo doet, gevraagd om alle informatie van uw betaalkaart in te voeren. Deze informatie wordt namelijk niet langer in onze registers bewaard dan nodig is voor het verwerken van de betaling van elke reservering of voor het belastingteruggaveproces, zoals uiteengezet in punt 3.3. Merk op dat Opodo uw kaartgegevens moet delen met de relevante reisaanbieder om uw reservering te voltooien. Als u akkoord gaat met deze algemene voorwaarden, dan machtigt u ons om dit namens u te doen. Alle informatie wordt versleuteld op onze beveiligde server. U machtigt Opodo om de informatie op de creditcard, die door de klant/u (i) is gegeven, te gebruiken om de aankoop van de nodige diensten uit te voeren. U machtigt Opodo ook om deze informatie te gebruiken voor het verwerken van de bijbehorende servicekosten (ii), voor de betaling van de verzekeringspremie, indien van toepassing, (iii) voor de verwerking van eventuele terugbetalingen en (iv) voor het in rekening brengen van kosten en tarieven met betrekking tot (a) wijzigingen aan uw reservering of (b) belastingteruggaven, zoals uiteengezet in punt 3.3 van deze algemene voorwaarden.
3.2.6 Opodo behoudt zich het recht voor om eventuele kosten voor het terugstorten van saldo op de betaalkaart aan u door te berekenen. Als uw reservering wordt betaald met een creditcard van een derde, dan hebben we mogelijk schriftelijke toestemming nodig van de kaarthouder. Opodo of de reisaanbieder behoudt zich het recht voor om enkel e-tickets, bevestigingen, e-vouchers of andere reisdocumenten te versturen naar het factuuradres of e-mailadres van uw creditcard wanneer dit wordt gevraagd door de uitgever van de creditcard. Alle gebruikte e-mailadressen moeten geldig zijn op het moment dat de reservering wordt gemaakt.
3.2.7 Verder behouden we ons het recht voor om, in een poging om de effecten van creditcardfraude te minimaliseren, willekeurige controles uit te voeren, inclusief controles van de kiezerslijst. We kunnen u ook vragen om een adresbewijs en een kopie van uw creditcard en een recent afschrift naar ons toe te sturen via fax of post voordat we uw tickets uitgegeven. Houd in gedachten dat deze controles alleen tijdens onze standaard werktijden worden uitgevoerd. Daarom kunnen tickets van reserveringen die buiten onze werktijden zijn gemaakt pas de volgende werkdag worden uitgegeven. Opodo is niet verantwoordelijk voor eventuele kosten die als gevolg van deze controles worden gemaakt.
3.2.8 In bepaalde gevallen kan, als u een geschikte rekening hebt in het land waar u de reservering plaatst, de betreffende betaling ook worden uitgevoerd via een elektronisch automatisch incassosysteem. Tussen de plaatsing van de reservering en de vluchtdatum moet minimaal zes werkdagen zitten. Door te kiezen voor automatische incasso als betaalmethode, is Opodo gemachtigd om het volledige bedrag van de reservering in één keer van uw rekening op te nemen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat uw rekening over voldoende saldo beschikt. Als er kosten voor terugstorting in rekening worden gebracht omdat er onvoldoende saldo beschikbaar is op uw rekening of vanwege andere redenen die door u zijn veroorzaakt, dan zal Opodo tot ZESTIG EURO (€ 60) aan servicekosten in rekening brengen en u instructies geven om de betaling van uw reservering in orde te maken. Deze kosten bestaan uit de kosten die de bank opneemt en de extra uitgaven die Opodo heeft opgelopen. Het staat u vrij om te bewijzen dat er minder kosten zijn ontstaan. Wanneer u automatische incasso als betaalmethode kiest, heeft Opodo het recht om mogelijke terugbetalingen in te houden totdat het ontvangst van de betaling onomkeerbaar is.
3.3.1 In sommige gevallen, wanneer u uw vlucht niet kunt nemen en het ticket niet kan worden terugbetaald, komt u misschien in aanmerking om een deel of alle belastingen die op het moment van aankoop in rekening zijn gebracht terug te claimen: (a) In het geval dat tickets zijn uitgegeven door IATA-luchtvaartmaatschappijen, deze luchtvaartmaatschappijen eisen dat het verzoek om een terugbetaling door het reisbureau wordt ingediend en geregeld. Hierbij machtigt u Opodo om alle nodige handelingen uit te voeren die nodig zijn om een dergelijke belastingteruggave te krijgen. U gaat ermee akkoord dat u 12 maanden de tijd hebt vanaf de datum van uw geplande vlucht om ons te schrijven en te vragen om een terugbetaling. Na deze periode gaat u ermee akkoord om enig recht op het aanvragen van een belastingteruggave te verliezen. Merk op dat terugbetalingen alleen kunnen worden verwerkt in de betaalvorm die is gebruikt bij het plaatsen van de reservering en dat alle terugbetalingen onderworpen zijn aan het beleid van de betreffende luchtvaartmaatschappij en de servicekosten van Opodo. Hierbij machtigt u Opodo ook om de betreffende servicekosten voor de terugbetaling van tot ZESTIG EURO (€ 60) af te trekken van het bedrag van de belastingteruggave die aan u moet worden betaald. (b) Als de tickets niet zijn uitgegeven door IATA-luchtvaartmaatschappijen of als de betaling voor uw vluchten rechtstreeks aan de luchtvaartmaatschappij is overgemaakt, dan moet u het verzoek om een terugbetaling rechtstreeks bij de betreffende luchtvaartmaatschappij indienen. De servicekosten voor het regelen van de terugbetaling moet nog steeds aan Opodo worden betaald. Hierbij machtigt u Opodo om de betreffende servicekosten bij uw creditcard in rekening te brengen.
In sommige gevallen worden de terugbetalingen van externe aanbieders door ons ontvangen en aan jou doorgegeven. Wij zorgen ervoor dat de terugbetaling en bijbehorende relevante en geldige informatie na ontvangst binnen 7 dagen naar jou wordt overgemaakt.
3.3.2 Terugbetalingen, indien van toepassing, worden verwerkt in de betalingsvorm die werd gebruikt bij de reservering. Het bedrag wordt uitbetaald aan de persoon die de oorspronkelijke betaling heeft gedaan. Houd bij het verwerken van een terugbetaling voor een vliegticket in gedachten dat niet alle belastingen kunnen worden terugbetaald. Een belastingteruggave zal worden verwerkt in overeenstemming met het restitutiebeleid van de betreffende luchtvaartmaatschappij in het betreffende land. Hierbij wordt de vergoeding van Opodo van tot ZESTIG EURO (€ 60) in rekening gebracht via de betaalmethode die werd gebruikt bij de reservering.
3.4.1 Paspoort- en visumverplichtingen kunnen veranderen en u moet ze daarom, ruim voordat u op reis gaat, raadplegen bij de relevante ambassade. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om in bezit te zijn van een geldig paspoort en, indien van toepassing, een visum. Het is belangrijk dat u niet vergeet om alle overstappunten van uw reis te controleren. U hebt voor die plaatsen misschien ook een visum nodig. Het duurt vaak een tijd om een visum te krijgen, dus we raden u aan om deze op tijd aan te vragen. Wij aanvaarden geen verantwoordelijkheid voor klanten die niet over de juiste documenten beschikken.
3.4.2 Elke reisbestemming heeft eigen vereisten met betrekking tot invoerformaliteiten, vaccinaties, enz. Deze kunnen ook variëren afhankelijk van de nationaliteit van de passagier. Sommige rechtsgebieden eisen ook geboorteaktes voor alle minderjarigen die reizen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om deze informatie te verzamelen. Opodo kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor incidenten die voortkomen uit het niet naleven van deze officiële vereisten. We raden u daarom aan om altijd kennis te nemen van de verschillende formaliteiten van de gekozen bestemming of doorvoerlanden. Neem ook voldoende tijd om alle bijbehorende stappen te kunnen uitvoeren.
3.5.1 Alle tickets die via deze website worden verkocht zijn e-tickets. Het e-ticketsysteem is een papierloze methode om vliegtickets te reserveren. Wanneer u uw reservering hebt geplaatst, wordt deze elektronisch opgeslagen in het reserveringssysteem van de luchtvaartmaatschappij. Opodo stuurt u een bevestigingsmail met uw reserveringsnummer, wat tevens het aankoopbewijs is van uw e-ticket. U ontvangt GEEN papieren ticket om op de luchthaven te tonen.
Om je boeking te beheren, zullen we in sommige gevallen een virtueel e-mailadres instellen dat aan de specifieke boeking is gekoppeld. In dit geval ontvang je alle relevante gegevens die nodig kunnen zijn om de specifieke boeking af te handelen.
3.5.2 Houd in gedachten dat u misschien uw reserveringsnummer en/of bevestigingsmail moet tonen aan de betreffende reisaanbieder als bewijs van uw reservering. We raden u aan om een afdruk van uw bevestigingsmail met u mee te nemen, hoewel niet alle luchtvaartmaatschappijen zullen vragen om deze te zien. Merk op dat alle luchtvaartmaatschappijen hun eigen regels en voorschriften hebben met betrekking tot de verkoop van e-tickets. Opodo kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor het niet-naleven van deze regels en voorschriften en we raden u ten strengste aan om deze informatie bij uw luchtvaartmaatschappij te raadplegen voordat u op reis gaat.
3.5.3 Opodo rekent erop dat de informatie die u opgeeft juist en accuraat is. Daarom kan Opodo niet aansprakelijk worden gesteld als uw e-ticket niet aankomt vanwege een onjuist opgegeven e-mailadres of omdat de e-mail in uw spamfolder terecht is gekomen. U moet ons onmiddellijk op de hoogte stellen als u uw e-mailadres of telefoonnummer wijzigt. U moet daarnaast ook controleren of de naam die op uw paspoort staat overeenkomt met de naam op uw ticket en/of reserveringsbevestiging.
3.5.4 Onder uitzonderlijke omstandigheden is Opodo, vanwege beperkingen aan de kaartverkoop die we niet in eigen hand hebben, misschien niet in staat om informatie over bevestigde reserveringen door te geven aan de luchtvaartmaatschappij zodat zij de reservering kunnen voltooien. Als dit gebeurt, proberen we u hiervan binnen 48 uur na bevestiging van de reservering op de hoogte te stellen en een terugbetaling of alternatief te regelen. Als u een alternatief kiest en deze duurder is dan uw originele reservering, dan bent u zelf verantwoordelijk voor het bijbetalen van het verschil.
Het is raadzaam om een verzekering af te sluiten voor iedere reis die u maakt, vooral omdat er omstandigheden zijn waarvoor de reisaanbieder niet aansprakelijk wordt gesteld. Als u ervoor kiest om via de website van Opodo een reisverzekering aan te schaffen, dan is uw contract rechtstreeks met de reisaanbieder. Diens algemene voorwaarden zijn dan van toepassing op die verzekering.
4.1 Met betrekking tot vluchten zijn de in bijlage 1 genoemde voorwaarden van toepassing, tenzij anders is bepaald in de algemene voorwaarden van de reisaanbieder.
4.2 Met betrekking tot autoverhuur zijn de in bijlage 2 genoemde voorwaarden van toepassing, tenzij anders is bepaald in de algemene voorwaarden van de reisaanbieder.
4.3 Met betrekking tot hotels en andere accommodatie zijn de in bijlage 3 genoemde voorwaarden van toepassing, tenzij anders is bepaald in de algemene voorwaarden van de reisaanbieder.
4.4.1 Een reispakket is een vooraf samengesteld vakantiepakket dat minstens twee van de volgende zaken combineert: (a) vervoer (b) accommodatie of (c) een andere toeristische dienst die niet verwant is aan vervoer of accommodatie en die een belangrijk onderdeel vormt van uw reservering. Die twee (of meer) onderdelen worden door ons tegelijkertijd als een geheel aan u verkocht met een enkele prijs waarbij de volledige betaling aan ons wordt gedaan.
4.4.2 Als u via deze website een reispakket aanschaft, zijn de algemene voorwaarden in dit document hierop van toepassing, tenzij deze niet in overeenstemming zijn met de geldende plaatselijke implementatie van de Pakketreizenrichtlijn (in de laatst bijgewerkte versie).
4.4.3 Als u een reispakket aanschaft via deze website, dan wordt het hele bedrag van het pakket op het moment van reservering van uw creditcard of betaalpas afgeschreven tenzij u een Vlucht + Hotel-pakket aanschaft met een hotel waarbij u achteraf mag betalen. U krijgt misschien afzonderlijke creditcardafrekeningen voor ieder product waarbij het totaal uitkomt op het bedrag dat berekend is voor uw pakket.
4.4.4 Ter voorkoming van twijfel: producten die u onder deze algemene voorwaarden reserveert vormen geen reispakket als u, of onze reisadviseur namens u, twee of meer product- of servicetypen samenvoegt, ongeacht of u deze producten tegelijkertijd boekt voor één totaalprijs. Onder deze omstandigheden is uw contract afgesloten met de betreffende derde leverancier(s).
5.1 Alle inhoud van de Opodo-website (inclusief maar niet beperkt tot, handelsmerken, teksten, grafische afbeeldingen, logo's, knoppictogrammen, afbeeldingen, audiobestanden en software) is eigendom van Opodo of zijn inhoudleveranciers en wordt beschermd door nationale en internationale industriële en intellectuele eigendomsvoorschriften. De samenstelling (opgevat als de verzameling, opstelling en assemblage) van alle inhoud van de Opodo-website is het exclusieve eigendom van Opodo en wordt beschermd door nationale en internationale industriële en intellectuele voorschriften. Alle software die op de Opodo-website wordt gebruikt of die eigendom is van diens softwareleveranciers, wordt beschermd door nationale en internationale industriële en intellectuele voorschriften.
5.2 Ieder ander gebruik van de inhoud op deze website is ten strengste verboden. Dit geldt onder andere voor de volledige of gedeeltelijke reproductie, aanpassing, verspreiding, overdracht, latere publicatie, tentoonstelling en/of afbeelding van de inhoud. Het gebruik van de afbeeldingen die zich op de Opodo-website bevinden buiten deze website is in het bijzonder ten strengste verboden zonder de expliciete toestemming van Opodo en/of diens leveranciers.
5.3 Opodo en andere namen van producten, diensten, grafische afbeeldingen en logo's van Opodo zijn internationaal geregistreerde handelsmerken. De namen van andere producten, diensten en ondernemingen die in dit document worden genoemd, kunnen geregistreerde handelsmerken zijn van hun respectievelijke eigenaars.
6.1 Opodo biedt deze website aan zoals deze is en zal naar redelijkheid alles in het werk stellen om de website te actualiseren, onderhouden en laten functioneren, maar geeft geen garanties ten aanzien van technische onfeilbaarheid, serviceonfeilbaarheid of continue functionering van het systeem of de portal.
6.2 Opodo publiceert allerlei soorten informatie op de website over producten en diensten die door derden worden geleverd en aangeboden en kan niets zeggen over de waarachtigheid, nauwkeurigheid, volledigheid en het actualiseren van de informatie die in zulke aanbiedingen is opgenomen. Sommige informatie wordt van tijd tot tijd in cache opgeslagen en wordt alleen geverifieerd met realtime informatie op het moment dat u uw reservering bevestigt.
6.3 De beperking van aansprakelijkheid van Opodo is in overeenstemming met de huidige geldende wetgeving en in het bijzonder op het gebied van de sectorspecifieke voorschriften van reisbureaus. In ieder geval aanvaardt Opodo geen aansprakelijkheid voor eventuele schade die direct of indirect voortkomt uit de aankoop van een product of dienst die wordt aangeboden op diens website.
6.4 Als een rechtbank in afwijking van de in dit artikel 8 genoemde beperkingen zou bepalen dat Opodo aansprakelijk is voor schade na een aankoop van producten of diensten via deze website, is deze aansprakelijkheid te allen tijde beperkt tot de door Opodo ontvangen servicekosten voor de geleverde diensten, tenzij voor zover anders bepaald in de geldende lokale implementatie van de Pakketreizenrichtlijn.
6.5 Als door overmacht (waaronder, maar niet beperkt tot, politieke of economische omstandigheden of instabiele chaos die de veiligheid beïnvloedt), reserveringen, bevestigingen en/of uitvoering van eventuele uitstapjes of diensten die zijn gekocht via Opodo tekortschieten vanwege onverwachte omstandigheden die Opodo niet kan oplossen, of zelfs als het onmogelijk is om te voldoen aan een van de overeengekomen bepalingen, zijn Opodo en/of bedrijven uit de Opodo Group vrijgesteld van alle afgeleide juridische verantwoordelijkheden die voortvloeien uit dergelijke tekortkomingen of niet-naleving.
6.6 Naast de beperking van aansprakelijkheid zoals in dit artikel 6 vermeld, is Opodo in geen geval aansprakelijk ten aanzien van vorderingen met betrekking tot producten of diensten die via deze website zijn gekocht, tenzij u ons een schriftelijke kennisgeving geeft van dergelijke vorderingen binnen een periode van 12 maanden vanaf de datum van de reservering.
Als u de EU in- of uitreist, of met een Europese luchtvaartmaatschappij reist, dan hebt u rechten die u kunt doen gelden tegen de betreffende luchtvaartmaatschappij in het geval dat uw vlucht wordt geannuleerd, vertraagd of als u niet wordt toegestaan aan boord van het vliegtuig te gaan. Voor meer informatie over EG-verordening 261/2004 klikt u hier >
Neem voor uw vertrek contact op met onze klantenservice als u eventuele vragen of klachten hebt met betrekking tot uw reservering. Als u tijdens uw verblijf klachten hebt met betrekking tot een reisaanbieder en/of hotel, zorg er dan voor dat u uw klacht officieel meldt bij de betreffende reisaanbieder en/of het hotel voordat u terugkeert.
Het is uw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat u zich niet gedraagt op een manier die ongepast is of aanstootgevend of gevaarlijk voor anderen is of die schade toe kan brengen aan eigendommen van anderen (inclusief maar niet beperkt tot dronkenschap en/of razernij in het vliegtuig) terwijl u op vakantie bent of gebruik maakt van een dienst/product. Als uw gedrag ongepast is en/of aanstoot geeft, of schade aan anderen toebrengt, of het risico veroorzaakt om schade toe te brengen aan eigendommen van anderen, dan kunnen wij en/of onze reisaanbieders (bijv. luchtvaartpersoneel) uw reservering annuleren. In dit geval stopt onze verantwoordelijkheid en dat van onze reisaanbieder jegens u onmiddellijk en komt u niet in aanmerking om te worden terugbetaald, voor de betaling van een vergoeding en/of terugbetaling van eventuele kosten of uitgaven die u maakt als gevolg van een dergelijke stopzetting. Verder wordt u aansprakelijk gesteld om ons terug te betalen voor de kosten die wij maken als gevolg van een dergelijke stopzetting.
8.4.1 Deze algemene voorwaarden bevatten de volledige overeenkomst tussen de partijen met betrekking tot het onderwerp.
8.4.2 Indien op enig moment een onderdeel van deze algemene voorwaarden (met inbegrip van een of meer van de bepalingen van deze algemene voorwaarden of enig subartikel of paragraaf of een deel van een of meer van deze artikelen) ongeldig of anderszins om welke reden onder de toepasselijke wetgeving niet afdwingbaar is/wordt verklaard, zal deze worden beschouwd als weggelaten uit deze algemene voorwaarden en zal de geldigheid en/of afdwingbaarheid van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden op geen enkele wijze worden aangetast of beïnvloed door deze weglating.
Opodo behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden van tijd tot tijd bij te werken of te wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving aan u. De meest recente versie van de algemene voorwaarden wordt weergegeven op de website met de datum waarop eventuele wijzigingen in werking treden. Voortgezet gebruik van de website na wijziging van de algemene voorwaarden wordt opgevat als uw aanvaarding van dergelijke wijzigingen.
Op deze Algemene voorwaarden, alsmede op een eventuele relatie tussen Opodo en u, is het recht van Spanje van toepassing. Voor zover wettelijk toegestaan zijn beide partijen onderworpen aan de jurisdictie van de rechtbanken van de stad Barcelona voor rechtszaken die voortvloeien uit het bestaan, de inhoud en/of de interpretatie van deze Algemene voorwaarden of van enige relatie tussen Opodo en u. Als u echter een consument bent met uw gewone verblijfplaats in Nederland, dan profiteert u daarnaast van de bescherming die u wordt geboden door de dwingende bepalingen van de consumentenwetgeving van uw land van verblijf. De Europese Commissie biedt een online platform voor geschillenbeslechting, dat u hier kunt vinden: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
In de EU heb je recht op de in de EU-verordening 261/2004 vastgestelde rechten. Op grond van deze regel is alleen de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor het verlenen van de passagiersrechten en het rechtstreeks bijstaan van de passagier, zelfs als je je vlucht via een reisbureau hebt geboekt. Contracten voor vluchten die zijn gereserveerd via onze website zijn met de desbetreffende reisaanbieder en zijn onderhevig aan diens algemene voorwaarden.
Houd in gedachten dat er met betrekking tot vliegtarieven aanvullende voorwaarden gelden die specifiek zijn voor dat tarief. Tickets zijn bijvoorbeeld normaliter niet te wijzigen en niet restitueerbaar. U kunt de tariefregels zien wanneer u tijdens het reserveringsproces de algemene voorwaarden van de reisaanbieder bekijkt. Bovendien behouden de meeste luchtvaartmaatschappijen zich het recht voor om vluchtschemawijzigingen toe te passen en bevestigde reserveringen te annuleren. Opodo is, als bemiddelaar, niet verantwoordelijk voor dergelijke vluchtschemawijzigingen of annuleringen.
Luchtvaartmaatschappijen kunnen aanvullende diensten in rekening brengen zoals, inchecken van bagage, inchecken op de luchthaven, voorkeursplaatsen, entertainment tijdens de vlucht (indien beschikbaar), eten, drinken en snacks enz. Eventuele kosten voor deze aanvullende diensten zijn niet inbegrepen in de prijs van uw vliegticket, tenzij dit nadrukkelijk wordt vermeld en alle kosten moeten rechtstreeks aan de luchtvaartmaatschappij worden betaald. Opodo is niet verantwoordelijk voor eventuele aanvullende kosten die worden aangeschreven en we adviseren u om contact op te nemen met de betreffende luchtvaartmaatschappij om aanvullende diensten toe te voegen en de kosten te controleren. U kunt uw hoeveelheid toegestane bagage controleren door ofwel de website van de luchtvaartmaatschappij te bezoeken of in het geval van sommige luchtvaartmaatschappijen, door hier te klikken. Merk op dat, als uw vlucht meer dan één traject omvat, elke vlucht een andere hoeveelheid toegestane bagage kan hebben. Dit kan zelfs gebeuren wanneer de routes worden gevlogen door dezelfde luchtvaartmaatschappij maar de ene route internationaal en de andere binnenlands is. Dit kan betekenen dat u extra kosten in rekening wordt gebracht als uw bagage boven de toegestane hoeveelheid komt voor de vlucht met een lagere grens voor hoeveelheid toegestane bagage.
De aanbevolen minimale inchecktijd voor internationale vluchten is 120 minuten voor vertrek. Voor binnenlandse vluchten is dit 90 minuten voor vertrek. Sommige luchtvaartmaatschappijen vragen u om de reservering van uw retourvlucht minstens 72 uur voor de reis opnieuw te bevestigen. Als u uw vluchtreservering niet rechtstreeks opnieuw bevestigt bij de luchtvaartmaatschappij, dan kan dit leiden tot een annulering.
Vluchten moeten worden afgelegd in de in uw vluchtschema aangegeven volgorde. Het niet gebruiken van bijvoorbeeld de heenvlucht of de eerste etappe van een reis kan de rest van het ticket ongeldig maken.
We raden u sterk aan (vooral als u in economy class reist), om vroeg in te checken als u speciale stoelverzoeken hebt. Opodo heeft geen enkele controle over de toewijzing van stoelen, zelfs niet als deze al gereserveerd zijn bij de luchtvaartmaatschappij, en kan geen garantie geven dat specifieke stoelen beschikbaar zullen zijn bij vertrek. Opodo is niet aansprakelijk voor de kosten die u kunt oplopen voor eventueel transfer tussen luchthavens of terminals.
Vluchten die geprijsd zijn volgens speciale tarieven of beste prijzen nemen misschien niet de meest rechtstreekse route. Op sommige reisroutes is het nodig om onderweg een overstap te maken naar een ander vliegtuig. Een vlucht die als “rechtstreeks” wordt beschreven, is een vlucht waarbij tijdens de reis niet van vliegtuig hoeft worden overgestapt. Toch kunnen er tussenstops worden gemaakt om bij te tanken of om passagiers af te zetten/op te halen. Nadere informatie over tussenstops wordt tijdens het reserveringsproces gegeven en wordt zowel op de website als op uw vluchtschema, dat we u toesturen wanneer u uw reservering plaatst, duidelijk aangegeven. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om de nodige visums, die u mogelijk nodig hebt vanwege een tussenstop, te regelen. Wij accepteren geen verantwoordelijkheid om u hierbij te helpen of te adviseren.
De opgegeven tijden worden weergegeven op het 24-uurs kloksysteem, geschat en gebaseerd op uitgaande vluchten. Ze kunnen variëren afhankelijk van vluchtschema's, type vliegtuig, weersomstandigheden, enz. en ze zijn indicaties van het aantal uur waarin daadwerkelijk wordt gevlogen (exclusief de tijd die op de grond wordt doorgebracht tijdens tussenstops onderweg of bij het wisselen van vliegtuig). Daarom worden ze enkel als leidraad gegeven en zijn ze onderworpen aan veranderingen en bevestiging.
De regels zijn verschillend bij iedere luchtvaartmaatschappij maar sommige luchtvaartmaatschappijen weigeren om vrouwen te vervoeren die minstens 28 weken zwanger zijn op de datum van de retourvlucht. Als u twijfels hebt, overleg dan met uw arts en raadpleeg de betreffende luchtvaartmaatschappij. Baby's moeten 6 weken of ouder zijn om te mogen vliegen. Zij moeten op de schoot van een volwassene of in een kinderstoel zitten. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij waarmee u reist voor meer informatie over de geschikte zitplaatsen/stoeltjes. Kinderen van 2 jaar of ouder moeten normaliter op een normale stoel zitten.
In sommige gevallen combineren we twee tarieven voor enkele vluchten bij verschillende of dezelfde luchtvaartmaatschappijen om speciale tarieven voor retourvluchten te leveren. Dit betekent dat u twee afzonderlijke reserveringen heeft (een voor uw uitgaande en de andere voor uw inkomende vlucht). Iedere reservering heeft eigen tariefregels. Als u een van de vluchten moet annuleren, dan is het mogelijk om de andere aan te houden zonder extra kosten te hoeven betalen. Als u de uitgaande vlucht mist, dan wordt de inkomende vlucht niet geannuleerd door de andere luchtvaartmaatschappij. Eventuele annuleringen, schemawijzigingen of andere wijzigingen aan een van de vluchten, zal geen effect hebben op de andere vlucht en de tariefregels van de andere vlucht zullen nog steeds van toepassing zijn. Bijvoorbeeld, als u een van de vluchten annuleert, dan is de andere luchtvaartmaatschappij niet verplicht om u terug te betalen voor het andere gedeelte van de reis en/of u een vluchtschemawijziging aan te bieden. U kunt kosten maken voor een wijziging met betrekking tot de andere vlucht, als dit nodig is.
Dit gedeelte heeft alleen betrekking op vluchtreserveringen.
Indien door u aangegeven, zoeken we ook in de database van budgetluchtvaartmaatschappijen. Als u vervolgens een ticket voor een dergelijke vlucht koopt, dan verwerken we de reservering namens u. U ontvangt mogelijk een bevestigingsmail rechtstreeks van de budgetluchtvaartmaatschappij.
Uw contract is met de betreffende budgetluchtvaartmaatschappij. U bent gebonden aan de algemene voorwaarden van de budgetluchtvaartmaatschappij. U kunt deze voorwaarden raadplegen voordat u uw reservering voltooit door op de koppeling van de algemene voorwaarden te klikken of door de voorwaarden aan te vragen bij onze klantenservice. Na het voltooien van de reservering kunt u de algemene voorwaarden vinden in uw bevestigingsmail of op de website van de budgetluchtvaartmaatschappij.
Houd er rekening mee dat de vluchten van budgetluchtvaartmaatschappijen soms vertrekken vanaf kleinere, regionale en/of secundaire luchthavens.
Contracten voor huurauto's die zijn gereserveerd via onze website zijn afgesloten met de desbetreffende reisaanbieder en zijn onderhevig aan diens algemene voorwaarden.
Alle automobilisten moeten een volledig geldig rijbewijs tonen bij het ophalen van de auto. Het rijbewijs moet nog minstens 12 maanden geldig zijn vanaf de laatste dag van de periode waarin u de auto huurt en het papieren rijbewijs met foto moet worden getoond. U wordt mogelijk ook gevraagd om een creditcard voor te leggen als borg voor eventuele schade die de auto kan oplopen tijdens uw huurperiode. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er voldoende saldo beschikbaar is op de creditcard om te kunnen voldoen aan de algemene voorwaarden van uw reisaanbieder. Als u niet aan al deze voorwaarden kunt voldoen, dan wordt uw contract voor autoverhuur ongeldig verklaard. Opodo is niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die u daardoor oploopt. Klanten die een auto huren in een land buiten de Europese Unie (EU) moeten inwoner zijn van de EU en een volledig geldig GB- of EG-/EER-rijbewijs kunnen tonen.
Contracten voor hotels en andere accommodatie die zijn gereserveerd via onze website zijn met de desbetreffende reisaanbieder en zijn onderhevig aan diens algemene voorwaarden.
We bieden een classificatie met sterren aan als een algemene leidraad. U moet zich ervan bewust zijn dat deze classificatie niet noodzakelijk de officiële, lokale beoordeling weergeeft. De standaard tussen hotels en accommodaties van dezelfde klasse kan sterk verschillen tussen verschillende landen en zelfs binnen hetzelfde land. Verschillende landen hebben elk hun eigen standaard; een 3-sterrenhotel in het ene land is niet perse hetzelfde als een 3-sterrenhotel in een ander land.
Tijd van in-/uitchecken - Over het algemeen kunnen klanten inchecken bij een hotel of andere accommodatie rond 15:00 en moeten zij weer uitchecken rond 11:00. Desalniettemin kan dit variëren, afhankelijk van de plaatselijke gewoonten. De tijden voor in-/uitchecken worden normaliter vermeld in de reserveringsbevestiging van uw hotel die u via e-mail ontvangt. Neem contact met ons op als u meer informatie nodig hebt.
Afbeeldingen - We doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat de afbeeldingen en omschrijvingen van faciliteiten en diensten die op Opodo verschijnen nauwkeurig en recent zijn. We kunnen echter helaas niet garanderen dat dit altijd het geval is. Wij ontvangen deze informatie van onze reisaanbieders en de afbeeldingen en informatie zijn vooral bedoeld om de algemene “sfeer” van het hotel weer te geven.
Afbeeldingen van soorten kamers geven niet perse de exacte configuratie van de bedden in de kamer weer. Een kamer voor drie personen in Noord-Amerika, bijvoorbeeld, kan een tweepersoonsbed en een eenpersoonsbed hebben en een tweepersoonskamer in Oostenrijk kan twee eenpersoonsbedden hebben. Daarnaast kan er een extra toeslag in rekening worden gebracht voor extra bedden of wiegjes. Neem zo nodig rechtstreeks contact op met het hotel om de exacte configuratie van de bedden te bevestigen voordat u uw aankoop voltooit.
Ontbijt is niet inbegrepen tenzij dit expliciet wordt vermeld. Sommige hotels brengen hiervoor extra lokale belastingen in rekening.